رعایت برنامه غذایی متعادل و متنوع علاوه بر اینكه موجب حفظ سلامتی و تناسب اندام می شود، از بروز پیری زودهنگام نیز پیشگیری می كند. در واقع بعضی از خوراكی ها تاثیراتی دارند كه می توانند ظاهر شما را بیشتر از سنتان پیر نشان دهند.








اسیدهای چرب اشباع
برخلاف اسیدهای چرب ضروری برای بدن، اسیدهای چرب اشباع كه در پنیر، شیر و گوشت های چرب وجود دارند پیر شدن را تسریع می كنند. این چربی ها همچنین ابتلا به بیماری های مرتبط با سن مانند كلسترول را نیز تشدید خواهند كرد. خوراكی های چرب دارای رادیكال های آزاد هستند كه سلول های بدن را از بین می برند. در این صورت قدرت دفاعی بدن ضعیف می شود و زمینه ابتلا به بیماری های استحاله ای مرتبط با سن مانند سرطان، آب مروارید و... فراهم می شود.









چربی های هیدروژنه
كیك ها و بیسكوییت ها حاوی چربی های هیدروژنه هستند كه تولید سبوم را تسهیل می كنند و احتمال پیر شدن پوست را افزایش می دهند. بروز جوش ها، چروك و لكه های چربی در صورت مصرف چنین خوراكی ها قابل انتظار است.









فست فودها
فست فودها حاوی مقدار بالایی بسیار زیادی نمك و شكر است. مصرف زیاد نمك و شكر بروز چین و چروك را تسهیل می كند.









قهوه
قهوه به تنهایی عامل بروز پیری نیست؛ بلكه مانند هر خوراكی دیگری نباید در مصرف آن افراط كرد. در واقع، نوشیدن زیاد قهوه فشار خون را بالا می برد و ضربان قلب را افزایش می دهد. اگر قلب بیشتر از حد طبیعی فعالیت كند، امید به زندگی كاهش می یابد.








غذاها و تنقلات شور
آیا می دانستید خوراكی های شوری كه از خوردن آنها لذت می برید چقدر برای شما مضر است؟ این خوراكی ها مقدار بالایی نمك دارند كه سدیم می تواند مستقیما به كلاژن طبیعی پوست صدمه بزند و چروك های نازیبایی اطراف چشم ها ایجاد كند. بهتر است به جای چنین تنقلاتی میوه های خشك و دانه های بدون نمك میل كنید.









دسرهای شیرین
شكر ماده ای است كه مصرف آن باید در حد اعتدال باشد. در واقع، زمانی كه مقدار گلوكز افزایش می یاید بدن مقدار بیشتری انسولین تولید می كند. زمانی كه انسولین بیش از حد ترشح شود روند پیر شدن را تسریع می كند.


منبعalamatnews.com